Návštěva Evropského parlamentu v Bruselu

13.11.2023 vyjela skupina 65ti občanů na pozvání europoslankyně Ing.Radky Maxové na dlouhou cestu do Belgie. Mezi studenty vysoké školy v Plzni, několika středoškoláky a cca padesáti seniory  z Prahy, Tábora, Českých Budějovic, Plzně a Mariánských Lázní jsou i dvě zástupkyně ďáblické organizace Senioři ČR. Nálada všech je skvělá, k navození přátelské a sbližující atmosféry v autobusu napomohly vanilkové rohlíčky, které jsem upekla na cestu.

Při výběru večerního filmu před spaním jednohlasně vítězí Účastníci zájezdu. A věřte, nebo ne, naši řidiči se sice nejmenují Karel a Karel, nýbrž Petr a Petr. Ráno nás uvítá město Lucemburg. Návštěva lucemburské katedrály Notre-Dame, kde jsou pod barokním katafalkem uloženy ostatky českého krále Jana Lucemburského, byla pro všechny nevšedním zážitkem.

Po prohlídce města odjíždíme  do města Ettelbruck k památníku generála Pattona, osvoboditele Plzně. Na pietním místě je pochováno také 5 000 amerických vojáků. Jeho život ukončila  několik měsíců po konci války smrtelná autonehoda v Německu. Naším dalším cílem je opět místo, připomínající válečné dějiny lidstva. Na místě bitvy u Waterloo byl uměle navršen kopec, vysoký 43 m, který nese jméno Lví pahorek. Tlama monumentální sochy lva na vrcholu je namířena směrem k Francii a má připodobnit pohrdání vůči poražené mocnosti. Na vrchol vede 226 schodů, výhled jsme si však neužili, lilo jako z konve.

Poslední úterní zastávkou je památka na Světovou výstavu Expo 1958, nejnavštěvovanější atrakce Atomium, znázorňující v nadživotní velikosti krystalickou mřížku železa. Model je vysoký 102 m a váží 2 400 tun. Poslední cesta vede do města Antverpy, pro všechny záchrana, hotel a postel. Středa je jediný krásný slunečný den z celého pobytu. Tentokrát nás čeká staré historické město Bruggy. Středověká architektura, úzké uličky a vodní kanály uchvátí každého z několika milionů turistů, kteří město každoročně navštíví. V centru města míjíme řadu obchůdků s vyhlášenou belgickou čokoládou, kavárny, město se již připravuje na vánoční advent a všude vládne pohoda a přívětivá atmosféra. Své místo zde v minulosti našli také neprovdané šlechtičny i vdovy, tzv. bekyně,  které prožily život v uzavřeném a chráněném souboru budov a na živobytí si vydělávaly prodejem vlastnoručně vyrobené bruselské krajky. V odpoledních hodinách opouštíme toto kouzelné město a míříme opět do Bruselu, tentokrát na slavnostní večeři s Radkou Maxovou přímo v bruselském parlamentu.

Po několikanásobné kontrole při vstupu nás přivítají asistenti a uvedou do sálu, kde strávíme několik krásných hodin s Radkou. Krásně prostřené stoly, přípitek lahodným vínem a pak si už pochutnáváme na dušeném telecím mase s brambory a zeleninou, jako dezert nám servírují schwarzwaldský dort a kávu. A to by jsme nebyli Češi, abychom si také nezazpívali. A tak se večerem v budově parlamentu nesli melodie mnoha krásných lidových písní. Odjíždíme v půl desáté zpět do Antverp a hurá do postele. Ve čtvrtek v půl osmé ráno jsme již všichni v autobusu, v 10 hod. nás čeká v Bruselu přednáška o vzniku a fungování evropského parlamentu. V budově je rušno, jsou tu také studenti základní školy z Polska a středoškoláci z Německa. Přednáška byla velmi zajímavá a získali jsme základní představu o potřebě, fungování i omezených pravomocech Evropské unie. Následuje prohlídka obřího jednacího sálu, kde v současné době zastupuje 27 států celkem 705 poslanců. 21 je z České republiky.

Po ukončení prohlídky přejdeme do budovy Parlamentária, muzea EU. V moderní budově jsou vystavené fotografie z významných událostí dvacátého století, které zasáhly a utvářely evropské státy. Války, hospodářské krize, revoluce. Ale také současnost, moderní vynálezy,

Které pomáhají lidem k lepšímu životu. K dispozici máme také interaktivní sluchátka s volbou jazyka. Přejíždíme do centra Bruselu, kde se rozprchneme do restaurací na jídlo.

Naše skupinka  ( Ďáblice, České Budějovice, Plzeň a Mariánské Lázně ), si vybrala řeckou restauraci a jídlo bylo vynikající. V Bruselu je téměř povinností ochutnat tradiční belgické wafle, nemůžete je minout, voní už na míle daleko. A tak se do jedné waflárny usadíme a ochutnáme, někdo s jahodami a šlehačkou, jiný s karamelem a zmrzlinou nebo se šlehačkou a čokoládou. Byla to blaženost a po vydatné večeři jsme se sotva hýbali. A je tu pátek, den odjezdu. Nejprve zamíříme do trojmezí, nebo také trojzemí, místa kde se setkávají hranice tří států. Opět prší, brzy vyjíždíme autobusem směr německý Frankfurt, šesté největší město našich západních sousedů. Tříhodinový rozchod nám stačí k prohlídce historického centra města s radnicí a kostelem, návštěvě obchodního centra i odpoledním občerstvením před návratem domů. Na hranicích se loučíme s řidiči, v Českých Budějovicích pak s průvodkyní Hankou, která o nás během celého pobytu láskyplně pečovala.

Zážitky budou doznívat ještě dlouho, velké poděkování paní Radce Maxové, která nám všem cestu do Bruselu umožnila.